Ľubomíra Fialová: Vďaka technikám môžem pomôcť žiakom myslieť inak ako sú zvyknutí
Dajú sa v školstve využívať techniky pre prácu s tímom? Ako na nich reagujú žiaci? O tom všetkom, ale aj o tom, ako môže pomôcť tímový koučing sme sa rozprávali s Ľubomírou Fialovou, učiteľkou na piaristickom gymnáziu v Trenčíne, koučkou a tímovou koučkou.
Čo je pre vás najzaujímavejšie na práci s tímom?
Uvedomenie si, že jeden človek, môže urobiť veľa, ale keď sa spoja viacerí a vytvoria tím, tak v tej chvíli prestáva platiť matematika. Jeden plus jeden môže byť oveľa viac ako len dva. Keď funguje dynamika tímu, tak traja ľudia spolu dokážu urobiť oveľa viac ako traja jednotlivci. Každý z nás je súčasťou nejakého tímu alebo skupiny. Ak chceme, aby tímy, ktorých sme súčasťou, fungovali efektívne, môžeme k tomu prispieť využitím rôznych techník.
Pracujete ako učiteľka, je aj trieda tím?
V triede je to špecifické, lebo trieda je väčšinou skupina, v ktorej každý pracuje na svojom cieli. Vy ako učiteľ viete, čo by sa vaši žiaci mali naučiť. Cieľové požiadavky sú jasne definované, ale každý žiak má možnosť ich splniť vlastným spôsobom. Dôležité je rešpektovať človeka, ktorého máte pred sebou a dať mu slobodu. Prijať, že možno v niečom zaostáva, ale v inej oblasti zas vyniká. Ak sa s triedou dobre pracuje, tak sa žiaci učia nielen sami, ale navzájom sa podporujú a spolupracujú.
Používate pri učení aj techniky pre prácu s tímom?
Áno, využívam ich. Mnohé techniky sa však dajú použiť aj v skupine. Napríklad, keď preberáme trochu kontroverzné témy na náboženstve. Ak sa chcem vyhnúť názorovému rozkolu a motivovať žiakov aby rozmýšľali aj trochu inak ako sú zvyknutí, použijem techniku, vďaka ktorej odhalia nové obzory a dokážu sa na danú tému pozerať ináč. Je to veľmi obohacujúce.
Ako sa volá technika, o ktorej ste hovorili?
Je to technika šestich mysliacich klobúkov. Keď ju chcem žiakov naučiť, dám im tému nosenia školských uniforiem. Ak vidím, že pochopili princíp, môžem ju používať pri ťažkých témach ako sú potraty či eutanázia. Pri takýchto náročných témach je táto technika naozaj nápomocná. Keď je niekto zvyknutý myslieť určitým spôsobom a zrazu je postavený do situácie, že na daný problém musí pozerať úplne inou optikou, vychádza zo svojej komfortnej zóny. Ale snažím sa im vysvetliť, že čím ťažšie je pre nás pozrieť sa na veci optikou, ktorá nám nesedí, tým viac sa z toho môžeme naučiť.
Ako na to reagujú?
Veľmi dobre, je to pre nich zaujímavé, lebo to nie je klasické vyučovanie. Pomocou techniky im vytvoríte priestor, aby oni sami spolupracovali inak a na niečo podstatné prišli. Je krásne to sledovať.
Ktoré výzvy pri práci s tímom a skupinou považujete za najnáročnejšie?
Ako prvý mi napadol rešpekt k človeku. Naučiť sa, že ak je niekto za niečo zodpovedný, tak to môže urobiť tak, ako on uzná za vhodné a nemusí to byť podľa mojich predstáv. Dať ľuďom slobodu, aby robili veci podľa seba a dať im čas, ktorý na to potrebujú, aj keď my by sme to možno urobili rýchlejšie. Vďaka tímovému koučingu a workshopu o technikách používaných pri práci s tímom sa mi podarilo objaviť krásu a silu tímu a skupiny.
Vedeli by ste nám povedať nejaký aha moment?
Pamätám si jeden moment, ktorý som zažila na workshope. Pracovali sme s jednou technikou, bolo to veľmi živé a dynamické, až to tak vrelo. A v jednej chvíli som pochopila, že do toho nemusím zasahovať, napriek tomu, že som veľmi chcela pomôcť, aby sme sa dopracovali k výsledku. Mojou úlohou bolo byť zodpovedná iba za jednu časť. Zrazu som si mohla dopriať komfort pozorovať, ako ostatní skladajú svoj diel. A čakala som na moment, kedy príde môj čas. Bolo to pre mňa objavné – dynamika tímu bola perfektná. Takéto silné skúsenosti si človek so sebou odnesie a ovplyvňujú jeho fungovanie v tímoch.
Ako prebiehal workshop Techniky pre prácu s tímom?
Bol to jednodňový kurz, na ktorom nám lektorky predstavili rôzne techniky. Vysvetlili nám, ako fungujú, potom sme si ich aj vyskúšali a nakoniec sme sa rozprávali o tom, ako to prebiehalo, čo sme si všimli, ako by sa to dalo využiť. Aj toto zhodnotenie a zdieľanie pomohli lepšie pochopiť dané techniky. Na tomto workshope sa naozaj spája teória s praxou, takže je naozaj použiteľný v reálnom živote. Vytiahnutie zo zóny komfortu do učiacej zóny je naozaj veľmi nenápadné a príjemné.
Dajú sa tieto techniky využiť v školstve aj mimo triedy?
Určite, my sme napríklad vo vzdelávacej oblasti skúšali techniku, ktorá je zameraná na vzťahy. Mali sme pocit, že každá pracujeme na tom svojom a chceli by sme sa viac prepojiť. Vďaka technike sa nám podarilo veľmi milo a vtipne vidieť, ako jedna druhú vnímame. Samé sme boli prekvapené. Pomohlo nám to odľahčiť atmosféru a prehĺbiť vzťahy. Pri jednom projekte sme dokonca skúšali aj tímový koučing.
Ako to prebiehalo?
Mali sme na starosti jeden projekt a v tíme nás bolo päť. Vďaka tomu, že naša pani riaditeľka je veľmi otvorená novým veciam, ktoré posúvajú našu prácu, zavolali sme Mirku a Zuzku z Logos Academy na naše prvé stretnutie. Po koučingovom rozhovore s nimi sme všetky zhodnotili, že ich prínos bol veľmi pozitívny.
V čom vám pomohol?
Keď sa na niečom pracuje, tak najmä na prvom stretnutí prichádzajú nové a nové nápady, ktoré strhávajú pozornosť rôznymi smermi a niekedy sú sprevádzané aj emóciami. Tímový kouč však presne vie, aký je cieľ stretnutia a dokáže rozhovor udržať v jeho hraniciach. Aj počas nášho koučingu sa nám stávalo, že nás naše koučky vrátili naspäť k téme.
Nevadilo vám to?
Nie, práve naopak. Pomohlo nám to vidieť to, čo bolo podstatné. Sústrediť sa na náš cieľ s vedomím, že nápady, ktoré máme, budú dôležité, keď príde ich čas. Teraz je našou úlohou niečo iné. Pre náš tím to bol naozaj dobrý zážitok, tímový koučing je veľmi silný nástroj, ktorý pomôže tímu pohnúť sa tým správnym smerom.